Thursday, September 29, 2011

Berperikemanusiaan kah Mereka??

Di pagi yang sakit perut ni, aku nak korang lihat lah apa yang aku dah jumpa ni. Mari kita sebagai manusia, berfikir seketika, jangan disebabkan terlalu taksub dengan keuntungan wang ringgit, kita lupa bagaimana sikap kita terhadap haiwan-haiwan yang hampir pupus ni. Korang pernah lihat circus? Yang ada haiwan buat pelbagai aksi tu la.. Singa lari masuk dalam corong api,  haa.. Korang rasa haiwan- haiwan tu semua tiba-tiba pandai or di pandaikan?  Hurrmm .. 

Dulu time visit Chiang Mai, aku berkesempatan pergi ke elephant farm. Then bila ke sana, kita boleh la tengok aksi gajah-gajah yang cerdik dah ada super skil yang woww!! Mereka pandai melukis. Haa.. Pandai memberi hormat dan pandai-pandai la. 



Okay, Now dia sangat cute! heheh .. Okay.. Aku bukan nak share cerita pasal Chiang Mai ni, aku just nak share pasal cerita bagaimana pengusaha circus train si gajah-gajah cute ni supaya  dapat melakukan aksi yang hebat depan kita semua. Kalau aku tahu cara dia macam ni, Sumpah aku takkan tengok gajah-gajah ni .. KESIAN SIIOOTTTT... ='(
















Lihatlah bagaimana mereka train baby-baby gajah ni. Memanglah orang kata, kalau nak membentuk skil, biarlah dari kecil. Tapi ni haiwan kot. Aku lebih sanggup tak tengok menda-menda ni dari biarkan diorang kena macam ni. Ni dah kira kes dera sioott.. Baby elephant ni akan dipisahkan dari ibu mereka, then akan diikat dan dipaksa dengan menggunakan alat yang warna hitam tu. Ape tah nama dia.. Macam kayu karen tuh la juga. Then, kaki diikat, dipaksa mengikut arahan. Dikerah untuk buat sesuatu yang haiwan tak buat. Herrmm.. Kurang Suka Okay.. Ai ni walau muka ganas plus badan sasa sekalipun, hati aku ni lembut tau. haaaaa... (takdekenemengena) .. Sila hapuskan circus di Malaysia ni la ye. Sayangilah haiwan-haiwan di dunia ini. Cuba kalau baby korang di train macam ni.. APAKATAKORANG?? lu pikir la tokk.. =_=



1 comment:

  1. your-worse-enemy(you know who)October 4, 2011 at 12:03 PM

    chiang mai?? soooo not oversea

    ReplyDelete

Silalah tinggalkan jejak korang kat sini ye... sekali jejak pon okay ..