Tuesday, February 28, 2012

Baru Tahu Apa Itu Dewasa...

Sekarang dah dekat 3 bulan aku melayari perjalanan sebagai seorang pekerja. Hahaha. Pelik ayat tu. Aku pon tak reti nak susun ayat dah. Yela, ni la life aku selepas habis belajar. Selama ni bukan tak pernah bekerja, cuma time dulu-dulu masih lagi mengharapkan belas ehsan duit dari keluarga kan. But now, fuuuuhhh... Baru la tahu perasaan bila kena cari makan sendiri. Susah rupanya.. Walaupun gaji tu ada, tapi banyak tanggungjawab yang kita kena setelkan, mana kan lagi dengan diri sendiri, pinjaman PTPTN dan MARA lagi, parents, family dan semua laa. 

So, bila waktu lapang je, aku mula termenung pikirkan pasal ni. Macamana la Mak Pak kita boleh jaga kita berenam ni... Mesti lagi susah kan. Aku ni pon mampu beri sedikit je kat parents aku. Malu pulak rasanya.. Hehe.. Yela, dulu time kecik-kecik, aku suka sangat menyusahkan mak pak aku, soh beli itu ini la,, then kalau susahkan time kecik je takpe la juga kan. NI sampaiiiii la dah besaq gabaq ni, aku time belajar dulu, siap doa-doa cepat la habis belajar, sebab aku dah malu nak soh mak pak aku tanggung aku. Yela, memang tanggungjawab diorang, tapi diorang dah tua, so aku macam tak sampai hati nak susahkan diorang, nasib aku baik bila aku sambung Bachelor, bila aku dapat pinjaman penuh dari MARA, so takda la bebankan sangat parents aku nak prepare belanjawan bulanan aku kan. Tapi kadang-kadang termintak duit tu ade juga. Biasa la, time student ni macam-macam nak, sama la macam time kecik-kecik dulu. heheh.

Now, pikiran ni still fikir macam mana nak tingkatkan taraf hidup, keje sekarang ni, cukup-cukup makan orang kata, aku masih lagi pikir peluang untuk buat side business, ye laa.. banyak lagi nak kena fikir untuk masa hadapan. Kata nak tukar status Puan kan, kena la cepat-cepat kumpul duit. hehehhe. MAsih lagi terkonfius, macam mana nak support diri and family sepertimana yang parents aku buat.. Ni nak kena mintak tip kat mak ni. Tapi bila aku tanya, mak kata, meh kasi mak simpan duit tu. Haaaaa.. macam samaa je kalau kita simpan bank kan? Hahah. Atau kalau simpan kat mak, duit tu beranak jadi banyak?? HAhahaha.. Miracle kot.. mana kita tau kan. hehe. Takpe la, now try to slow-slow kayuh, try cari side income kalau ade punca rezeki nya.. tak sabar tunggu habis March ni, Encik Sepet abes belajar.. so, insyaallah.. after March, kami akan pulunnn cari rezeki lebih untuk melangkah ke satu lagi fasa kehidupan. hehe. Doakan kami ye... auuuwwww terasa gedik kejap...heheh
 Muka malu-malu mereka ni..so sweet.. (^_^)
p/s:still wondering macamana mereka tanggung kita sampai sekarang...(@_@)

0 orang say hi:

Post a Comment

Silalah tinggalkan jejak korang kat sini ye... sekali jejak pon okay ..