Tuesday, December 6, 2011

Apa Credibility Yang Diperlukan ?

Sejak menjak ni.. gigih aku mencari kerja.. Bulan Disember bukan bulan yang LUCK bagi aku. Apa kes? Haaaaa...uwaaaa...uwwaaaa... Hahaha... Tapi apa yang best nya.. apabila aku cari kerja.. Setiap kali aku kol.. minta kerja.. Dia akan tanya qualification.. Then the best part ni bila.. ada satu tempat aku minta ni dia tanya .. Apa kelulusan awak? Aku cakap la aku Diploma. Then tau ape dia cakap? Maaf, saya nak lulusan SPM je. FuuuhHHH.. Kadang-kadang terpikir gak. Rugii je blaja tinggi-tinggi kalau tau lulusan SPM lagi mudah nak dapat kerja! Aku sentap sangat sebab gaji masyuk ooo.. (untuk permulaan la) RM 1500.00 !! .. Tak banyak tu?? Ko ade awal-awal orang nak kasi RM1500.00?? Haaa.. Last-last.. SPM je dia nak.. Apa dia ingat budak Diploma Degree ni demand sangat ke?? Haduuuu... Kadang-kadang pelik juga ngan orang-orang  ni.. Bila kol bermakna kita berminat nak kerja la kan, Then tanya soalan. Awak minat ke kerja macam ni? Awak boleh ke kerja macam ni?? Hadoooiii ... Most of them is MELAYU BERLAGAK! .. Macamana nak maju ni ooii.. Cuba cakap, hantar resume dulu, then kami akan semak . Kan sedap sikit bunyi nye.. TAHI laa.. Senang cerita most of aku kol kat Putrajaya ni sangat berlagak okay. MELAYU!!! DOnt racist sangat la!!! Pliss la. Nak pekerja BUMIPUTRA je.. Aku kesian kat kawan aku yang lain bangsa sebab takde peluang nak cari kerja. Alasan.. " Maaf, kami nak Bumiputera sahaja" .. Ada ke patut? Aku marah sebab aku bukan racist! Aku nampak 1Melayu je kat sini.. 1Malaysia aku kurang jelas! WHY? KErja kosong tu banyak, tapi sikap segelintir masyarakat tu akan mencalarkan segala-galanya.. SEKIAN ..


Aku bukan la marah gile-gile ke. Paham la manusia ni macam-macam perangai. And this is the first time for me mengharungi experience mencari kerja dengan seriusnya. Hahah .. So, pelbagai ragam dan perangai manusia aku jumpa. DOAKAN LAH AKU JUMPA PEKERJAAN YANG COCOK DENGAN DIRIKU OKAY. AMIN.. 

0 orang say hi:

Post a Comment

Silalah tinggalkan jejak korang kat sini ye... sekali jejak pon okay ..