Sunday, October 16, 2011

Kalau Dah Namanya Perempuan ..

Kita kena ada terapkan kewanitaan kan. Tak kiralah korang cantik ke, buruk ke, hot ke, warm ke, Kalau dah namanya perempuan.. Kita kena tahu memasak, mengemas dan juga menjaga rumahtangga ( kalau dah kahwen la ye).. Then bagi train diri aku sendiri supaya meningkatkan lagi kewanitaan ni, aku dengan bangganya bangun awal di pagi ahad semata-mata kerana nak masak. Haaa.. Lapar okay. Kena makan.. kalau tak nanti aku pengsan (tipu) .. Okay .. Apa yang aku masak hari ni untuk perut comel aku? Haa.. malam tadi aku termimpi ayam masak lomak cili padi. Itu lah yang aku masak hari ni. Jum lihat ayam masak lomak aku yang terlebih lada merah.!


Tapi color tak menganggu apa-apa okay. Taste nye macam mana?? Haruslah meletup!! Korang tak percaya? Maila datang sini. Aku bab-bab masak lomak ni, memang expert ( bangge diri) .. hahaha ... Pedas tak hingat okay.. Nak resepi?? Okay.. aku agak rajin sekejap ni.. boleh la aku kasi. Okay jum tengok apa yang perlu ada:
  • Ayam segar dari ladang
  • Bawang merah & putih yang dibuang kulitnya
  • Halia yang dipotong sedkit ikot kesukaan anda
  • Serai yang diketu-ketuk
  • Santan sekotak 
  • Kentang ikot sesuka hati
  • Cili Padi beberapa biji ikot sesuka hati juga
  • Serbuk kunyit / Kunyit hidup
  • Garam
Semua bahan di atas adalah sesuka hati okay. Sebab aku tak reti nak measure bila masak. Sebab campak-campak merupakan cara aku. Heheh .. Okay. Cara nak masak dia macam ni pula ye : 
  • Tumbuk bawang putih, bawang merah, halia dan cili padi. Tumbuk sampai lumat ye. Than lepas tu baru ketuk serai .
  • Masukkan ayam dan gaulkan ayam dengan bahan tumbuk tadi serta sedikit serbuk kunyit didalam periuk. Bukak api yang agak perlahan bagi tujuan nak kasi ayam and bahan-bahan tadi serasi bersama. Jangan tambah air, tunggu sehingga air ayam tu sendiri yang keluar.
  • Then bila dah air ayam keluar, masukkan kentang, dan juga santan dan sedikit air . Kacau selalu santan tu supaya tak pecah lemak. Kacau sehingga semuanya empuk dan jangan lupa letak garam secukup rasa. 
  • Then, bolehla disediakan di atas meja =)

Mudah bukan? Ni cara aku masak.. Up to u nak letak mana dulu, asal jadi la masak lomak tu ye.. Then proceed to second menu which is tauhu telur masak bersama kacang panjang withsos tiram. Wahh .. Panjang namanya kan. 



Nampak messy rite? Hahah .. Alaaaaah.. Masuk perut juga nanti kan. Hurm.. Okay jum cekidautt dia punya simple bahan dan cara masaknya.. Jummm....
  • Kacang panjang 
  • Tauhu telur satu bungkus
  • Telur sebiji
  • Bawang putih & Merah
  • Halia
  • Sos Tiram
  • Kicap
  • Garam
  • Ikan bilis
Okay, Now jom masak! .. 
  • Goreng tauhu telur terlebih dahulu sampai garing supaya dia tak pecah bila nak masak bersama bahan lain. Lepas garing, angkat dan letak di dalam pinggan
  • Then goreng telur dadar. Then asingkan juga masuk ke pinggan 
  • Tumbuk segala bawang dan juga halia dan ikan bilis tadi. Then goreng dengan minyak di dalam kuali. Goreng sampai garing dan naik bau sedap .. Heheh .. 
  • Masukkan sos tiram dan kacang panjang tadi. Jangan goreng lama sangat kacang tu.
  • Then masukkan bahan goreng tadi, telur dan tauhu telur tadi
  • Masukkan kicap dan gaul kasi rata dan masukkan garam secukup rasa. 
  • Then siap.! 

Haaaaa... Paham tak apa aku tulis tu? Tak paham sudahh.. Rasa nak cuba, korang cubalah.  Mesti orang tanya kenapa aku letak telur bila aku masak tauhu telur! Hahah.. Sebab bila ada telur dadar tu, masakan akan jadi lagi uuuMMpph!! Alaaa..sekali sekala makan macam ni, tak salah kan.. KOLESTROLLL ... =_='   Hahahah...



Okay now, time to eat !! Betul ke ayat macam tuh? HAalaaa.. Bolehla... Asal paham la kan. Jum makan. !!



Jemput makan semua ... '\(^_^)/'

0 orang say hi:

Post a Comment

Silalah tinggalkan jejak korang kat sini ye... sekali jejak pon okay ..