Sunday, October 9, 2011

Dosa Besar Ke Dosa Kecik?

Haa.. Meh nak cerita satu kejadian yang buat aku sentap hari Jumaat baru-baru ni. Ini kisah client kat tempat aku LI ni la. Alkisahnya bermula......

Dalam redup-redup bising budak-budak kat keliling PICC, aku dapat panggilan dari seorang chinese yang tak tahu nak cakap BM sangat and tak tahu nak cakap BI sangat plus pula dia tak dengar ape aku cakap dan aku bertammmmbah tak paaham apa dia cakap. Conversation bermula...

Me : Selamt Petang, PICC ,Hello....
C    : Saya mahu tanya haaa.. is it international convention haaaa?
Me : Ya, sini Putrajaya International Convention Centre
C   : Esok haa.. apaa ituuu ada event kat situ ya??
Me : ??? Hurrmm?? Event apa ye miss...
C   : Ituuu yang K** punya tu.. haaa.. esok yaa??
Me : Ohh.. ye, boleh saya bantu miss?
C   : Boleh saya tahu pasal event tu haa?? Saya tak tahu apa-apa pasal event ni ma..
Me : You tak dapat surat ke ?
C   : Tak dapat.. saya ada minta, tapi aaa mereka kata dah habes surat...
Me : Ohh.. saya tak tahu apa-apa la miss, lagipun kami bukan organizer untuk event ni. Organizer tak brief you apa-apa ke??
C   : Takde ooo.. itu sebab saya mahu kamu tolong.. saya dari jauh oo.. tak tau apa-apa ni..
Me : Hermm .. okay.. hold on please.. hurmm.. okay miss, saya kasi miss number organizer ye. Then you ask her about tomorrow event ye.. Nama dia ***A ... number dia 017-********
C   : oo.. ya?? Okay-okay.. thanks ya... thanks yaa...

Aku pun continue buat quotation dengan kepala penin dengar sura bising budak UniKL nak konvo... Lepas beberapa minit, Miss tu kol balik . Aku tension gak la.. Apa lagi dia nak kan.. Then aku pon layan kan jela..

Me : Selamat Petang, PICC, Hello....
C   : Yaa... aiiyaaa... itu orang marah sama saya, dia jerit sama saya.. aiyaa..
Me : (penin) ... Dia cakap apa??
C   : Dia jerit sama saya aa.. dia kata siapa kasi ini lombo sama saya.. Dia marah kata tak boleh call ini lombo.. !
Me : (sakit hati + berdebar) ... oo.. Jadi dia kasi tahu u ke apa yang u nak??
C   : Tak oo.. dia marah then dia letak telefon ..aiya.. kamu tolong sama saya ya.. saya tak tahu esok event macam mana.. aiyaa..
Me : Okay miss, nanti saya try okay.. apa-apa saya kol kamu ya..
C    : Okay-okay.. thaks ya.. apa-apa ambil number saya ni .. 017- *********

Dengan penin dan berdebar sebab rasa macam buat salah, aku pun pergi jumpa pegawai, tapi pegawai on the phone. I guess organizer dah laju-laju call pegawai . Fuhh.. Makin berdebar bar bar... Then tak sampai seminit lepas tu, pegawai call. Fuhh.. ! Bismillah...

Me : Hello encik,
P    : Haa.. mimi, awak ada bagi number organizer kat perticipant ke?
Me : Ha'ah encik, herm.. sebab participant tadi tanya soalan=soalan yang kita tak tahu..
P   : Lepas ni jangan kasi number client kat participant tau. Jangan . Salah tuh. Kita tak boleh kasi number client kat orang luar. Dia dah call tadi, dia marah ..
Me : O.oo.. okay-okay.. sorry encik..

(Mood down gile)

Aku terkesima kejap lepas abeh cakap ngan pegawai. Nak menitik air mata pun ada. Aku mang sensitif pun .. Walaupun pegawai just remind me, but for me itu dah berbunyi macam marah.. hehehe .. Ai sensitip yoooww.. hahahah ... Then aku terfikir secara normal .. " Kenapa ada organizer yang kurang hajar macam tu?? " You bukan pegawai besar pun nak marah tengking participant tu. Dia nak betanya je, even you marah pun, marah kat aku, bukannya participant tu, dah makin blur dah participant tu, and one thinf, sebagai organizer, act like organizer laaaaa!!!!! Organize la event tu betul-betul, bagi la info yang patut kat participant," ... hermm .. patutla aku pernah denagr organizer ni cakap ngan aku,, " diorang tu bukan biasa pon ke event macam ni, semua ORANG KAMPUNG!! .. Huh! Ko tu lagi kampung tau.. sedar asal usul okay ... Hate u .. Mood aku down sebab ko okay..

Aku salah? Ye.. dalam bidang professional, aku admit aku bersalah.. tapi dari persepsi kemanusiaan dan adab sopan, aku yakin AKU BETUL!!! Tak kira lah ko Melayu ke, Cina ke, India ke, Bumiputra ke, ko kena ingat, ko tu MANUSIA. Renungkan la..

0 orang say hi:

Post a Comment

Silalah tinggalkan jejak korang kat sini ye... sekali jejak pon okay ..