Sunday, August 14, 2011

Boleh Dijadikan Bakal Ke Tak Hah??

Disiniak nak share, bercerita dan bertanya-tanya sedikit mengenai topik kita sebentar sahaja lagi . Aceeehh .. hehehe.  Okay .. Ni bukan post desperate okay .. Ni post pengalaman .. Today's topic is regarding "Man's Attitude" . Betoi ka pronunciation aku tuh? Lantak p la kan .. asal hampa semua paham apa aku nak sampaikan lepas ni kan . hehehe ... 

Pada suatu siang, aku duduk dengan member-member merangkak seperti adek-beradek di opis la kan .. So, ada berbincang mengenai lelaki .. Ynag merangkak adek-beradek itu adalah lelaki .. hahah .. paham?? Okay .. cerita nya macam ni .. Si lelaki 1 dah kawen .. Si lelaki 2 belum kawen ... Okay .. Lelaki 1 ni ada anak .. so, walaupon perangai ngalahkan jin bertanduk .. tapi sesiapa yang mengenali dia secara dalaman (hati dan perasaan tau) hehe .. dia adalah seorang yang sangatt la baek dah mengambil berat .. So, dia ni suka bagi nasihat kat kami yang adik ni la kan .. Kami ni kan perempuan, so dia suka bagi nasihat supaya kalau nak cari future husban, jangan cari yang perangai macam ni :
  • kaki pukul
  • tak hormat hang/parent hang 
  • yang suka panggil hang bodoh 
Ni beberapa kriteria lelaki yang TIDAK DIGALAKKAN untuk dijadikan calon suami. Bukan apa .. lihat perkara yang pertama .. kaki pukui .. heii .. kalau sayang sangat pon kan .. takkan la sanggup kene belasah dek lelaki kakak-kakak oii .. Ko nak ke hari-hari ada lebam biru kat badan tuh?? nak ke nanti ko mengandung anak ko kene sepak-sepak je ngan laki korang tu?? haaa .. pikir-pikirkan lah .. Aku dah tengok banyak kes macam ni depan mata aku .. kawan-kawan aku sendiri .. Bila kena pukui .. dia kata takpa .. "abang dah janji takmo ulang lagi da perkara macam ni .. abang sayang kat aku .. sebab tu dia pukui aku bagi aku sedaq ",.. Heeii .. !! p mampos la hang !!! Kalu macam tu .. sampai hang sendiri yang tak sedaq diri baru hang nak sedaqq ??? Come on la sis .. banyak lagi lelaki yang baek kat luar tu.. 


Kes yang kedua .. Jangan amik lelaki yang tak respect korang and parents korang . Buat apa simpan orang macam tuh .. Takde gunanya .. buat malu saje .. Korang penat-penat respect dia as pakwe korang .. tapi dia layan korang macam taik .. hell la kan.. Tapi yang kakak-kakak yang bajet setia ni ... layann kan je perangai abang yang macam tu.. jawapan kakak-kakak senang je .. " takpek .. nanti lepas kawen dia okay la tu .. biasa lah .. tak kawen lagi tuh .. takde rasa tanggungjawab lagi kan .. t kalau dia dah biasa .. mesti perangai dia berubah .. Aku sayang dia .. aku tak sanggup kehilangan dia .. Dia lah cinta akhir aku .. Aku nak dia je jadi suami aku .. Jangan harap orang lain boleh amik dia .. " Fuuhh ... aku dengar ayat ni .. rasa nak penyepak je.. macam dia tak percaya pada qada dan qada' Allah ..  Allah sediakan kita berpasang-pasangan .. jadinya .. insyaallah .. adalah jodoh yang terbaek untuk korang .. toksah lah harap sangat dengan yang tak berperikemanusiaan ...  

Yang ni plak aku kaitkan dengan perempuan.. Hanya sekadar peringatan bersama.. yela .. kenalah bersama,manalah tau .. in future aku pon tetiba berperangai macam tuh .. takdir tuhan kan .. Okay .. in term of respect .. aku nak tekankan more tu respect parents.. kita sebagai perempuan .. yang ada pakwe .. dan pakwenye masih lagi mempunyai mak pak .. kita beringat bersama la ye .. "Sila lah respect mak pak laki korang macamana korang respect mak pak kandung korang, " .. Pada aku ,,lelaki ni lain sikit, korang sebagai perempuan ada responsibility untuk menjaga hati dua pihak .. seperti contoh situation:


Situation 1 : 
Makwe :makwe mintak pakwe datang jenguk dia kat kolej minggu ni ..
Pakwe  : tak boleh jenguk sebab mak sakit, and pakwe kena jaga mak 
Makwe : *merajuk .. sambil tulis mende mengarut kat dalam dinding
Pakwe : tegur supaya makwe tidak melakukan sesuatu secra melulu tanpa berfikir
Makwe : tak amik kisah .. dan still luah perasaan kat dinding  

sambungan ke situation kedua ..

Situation 2  
Siblings Pakwe : tanya kenapa makwe abang nya berperangai begitu?
Pakwe             : dia cuba membackup si makwe nye maruah depan siblings dan
menyatakan tida apa-apa berlaku
Siblings Pakwe : tak percaya dan terus mengadu sama mak mereka
Mak Pakwe     : melenting dan mengeluarkan kata-kata yang boleh merubah hidup  pakwe itu serta merta iaitu " Mak TaK Suka Makwe Tu Sebab Me-Nyusahkan Ko. Ko Takyah la Kawan Dah Ngan Makwe Tu Lepas NI,Mak Tak Suka!"
Pakwe          : Dalam dilema kerana kata-kata mak harus dipatuhi bagi menjadi anak  yang soleh dunia akhirat dan diberkati .. 


Nampak tak kesan nye bila kita tak pandai respect orang ? Bila orang tua tak restu, maka tak bahagialah kita didunia ni tau .. Pada kakak-kakak kat luar tuh .. Ingat sikit .. walupon kakak-kakak ditatang oleh abang-abang bagai minyak yang tumpah .. kakak-kakak kene ingat.. abang-abang ni taat kepada mak nya walaupon perangai abang-abang kalah syaitoon .. sebab mang dah lumrah alam .. abang-abang walau jahat mana skalipon .. mak dia, tetap dia hormat dan patuh.,Okay .. sambunag balik topik tadi ..


Kalu kes ketiga ni .. Yang panggil korang   BODOH .. kenapa aku kata macam tuh? Sebab lepas Lelaki 1 bercerita, baru aku sedar , aku nampak perbezaan di kalangan kawan-kawan aku yang mana serius bercinta kerana Allah taala dengan bercinta hanya kerana keperluan hidup . Kawan-kawan aku yang serius bercinta yang percaya jodoh antara satu sama lain dah matlamat menuju ke jalan kebahagiaan hakiki hingga akhir hayat ...  aku nampak bagi pihak lelaki .. cara dia layan makwenye sanagt berhati-hati .. tidak beria-ria .. tidak menunjuk-nunjuk kebahagiaan terlalu nyata.. Tahu menjaga maruah pasangan masing-masing di public dan yang paling penting lelakinya tidak pernah mengeluarkan kata-kata negatif pada makwenya! Manakala kawan-kawan aku yang bercinta hanya kerana keperluan dunia dan nafsu .. aku nampak .. pihak lelaki agak tidak rasional .. suka marah-marah makwenye, mengarah-ngarah.. meninggikan suara di khalayak ramai. 


Ini serius tau .. mende ni berlaku depan mata .. that why aku perasan bila Lelaki 1 bercerita pasai ni .. Time tu automatically aku tersedar . Baru aku pasan .. Betol ape yang Lelaki 1 cakap .. Sebab pada dia .. lelaki akan maksudkan apa yang dia kata kat kita .. kalu dia kata "awak ni bodoh tau !" .. so, maknenya korang memang bodoh . Orang macam ni ke kita nak jadikan pembimbing kita? Harap dijauhkan la.. Sebab kita boleh nampak , in future.. macam tu la di akan mendidik anak-anak kita .. Akan memperbodohkan keturunan kita .. Harap dijauhkan .. aminn .. 

Pernah satu hari ada kejadian berlaku depan mata aku . Kapel ni naek lif .. time nak keluar dari lif tuh, pintu lif nak tertutup, makwenye ada kat pintu lif tuh .. macam nak menahan menggunakan badan supaya pintu lif terbukak la kan .. then aku tersentak bila si lelaki menolak makwenye dengan kuat sambil berkata " Bodoh ! nak Mampus ke??!!!" .. Wahh .. anak orang tu kot .. best nye ko cakap macam tuh kan .. mak pak dia pon belum tentu penah keluaqkan kata-kata kesat lagu tuh .. Lepas tu tau apa reaki si makwe?? si makwe hanye " hikhikhik ... hikhikhik ..." makwenye tergelak senyum-senyum ... dalam hati aku hanya .. astarfirullahhalazim .. Kenapa makwe dia macam ni .. Kerana dek sayang sangat denagn pakwenye .. sanggup dimaki macam tu?? 

Ragam manusia pelbagai kan? Banyak mende yang berlaku depan aku .. aku sekadar jadikan tauladan je ..Rasanya tak salah bagi pendapat kan .. Kalau rasa betol.. jadikan ingatan bersama, tapi kalu rasa salah .. biarkan sahaja .. okay .. =)

0 orang say hi:

Post a Comment

Silalah tinggalkan jejak korang kat sini ye... sekali jejak pon okay ..