Thursday, February 11, 2016

January 2016

Assalamualaikum.
Lama sangat aih. Kejap ada kejap hilang. 
Saja nak share. Pertengahan bulan January, aku dan family mendapat perkhabaran sedih dimana anak sedara aku meninggal dunia.
Dia anak sedara lelaki pertama dan juga cucu lelaki pertama keluarga Jamilin. Tersentak juga aku waktu dapat mesej ni. Yela, kami baru lagi jumpa dia Krismas hari tu. Tapi tu la, mungkin Allah nak tunjuk, dia balik, dia senyap je. Tak cakap apa pon. Tanya sepatah, jawab sepatah. 

Mungkin saja nak bagi kami Paksu dan Maksu yang jauh ni dapat tengok dia kali terakhir kat situ kan. Allah. 

Sedih. Memang sedih. Walaupun arwah ni nakal sikit. Tapi dia tetap anak sedara aku. Dah macam anak sendiri. Sepanjang perjalanan dari Kedah ke Raub. Aku tak boleh tahan air mata. Aku bayangkan kakak aku, abang ipar aku dan anak-anak sedara aku merangkak adik beradik arwah. Aku yang mak sedara ni pon tak boleh tahan sedih, inikan pula family kandung.

Sampai je kat Raub. Aku seboleh nya tak nak bertembung dengan kakak aku lagi. Sebab aku tak tahu nak sapa dia macam mana. Masuk je rumah, Allah je tahu. Rasa sangat sedih tu. Aku tahan. Lepas Subuh, kak kedua aku nak balik ke Klang. Masa balik tu, abang ipar (kedua) aku peluk abang long aku. Time tu Allah je tahu bila abang long aku peluk erat. Menangis. Allah...

Lepas tu aku nampak kak long aku keluar bilik. Allah. Bengkak muka dia. Aku tak kuat nak tengok menda-menda ni. Aku salam dia je. Lepas tu aku pergi sibukkan diri. 

Ada masa air mata mengalir gak. Cepat-cepat aku lari lap. Berat sangat rasa bila tengok muka kak dan abang long aku. 

Petang tu nak balik pon, aku sepanjang nak sampai Putrajaya, air mata tak berhenti. Bengkak-bengkak mata. Cuba tahan. Tapi tak boleh. Berat nya rasa. Sempat la ziarah kubur arwah sebelum balik. Aku terbayang-bayang, apa yang dia buat kat dalam. Allah.

Sepanjang seminggu tu aku agak emosi, asal duduk dalam bilik. Mengalirlah air mata. Aku doa banyak untuk tau camne la keadaan arwah. Dan mungkin doa aku termakbul atau hanya bayangan. Malam keberapa ada aku mimpi, aku nampak arwah. Berlalu pergi dengan pakai baju elok. Baju kemas cantik. Pergi tinggalkan aku.

Mungkin Allah nak bagitahu aku, arwah dah berada di tempat yang baik dan kekal selamanya disana serta melayari kehidupan yang baik disana. Lepas mimpi tu, aku terus lega, sebab aku dapat tengok dia. Cukup aku tau dia baik-baik saja disana. 

Semoga anak sedaraku berada dikalangan orang-orang yang beriman. Walau maksu dan paksu tak sempat hantar Jamal kat kubur hari tu, maksu dan paksu sentiasa doa yang baik-baik untuk awak. Alfatihah...

0 orang say hi:

Post a Comment

Silalah tinggalkan jejak korang kat sini ye... sekali jejak pon okay ..